ReviewMe

Selasa, 15 Februari 2011

Hayatilah Sambutan Maulidur Rasul



Rasanyer masih belum terlewat untuk kita sama2 meraikan Sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini...Memang acapkali dan setiap tahun sambutan ini diadakan bagi memperingati junjungan besar kita Rasullullah SAW....namun adakah kita mengambil iktibar dari setiap ingatan panduan dan segala yang telah diatur untuk mengingati tarikh yang sepatutnya kita ingati sebagai umat Islam.....

Jika 14hb Februari anak-anak muda sibuk menyambut hari kekasih walaupun sudah diharamkan oleh Islam, tapi aku pasti masih ramai yang menyambutnya. Tetapi adakah mereka meraikan pula hari kelahiran rasul kita iaitu Nabi Muhammad SAW? sendiri fikir dan sendiri lihat....Di sini aku ingin mengucapkan salam Maulidur Rasul untuk tahun 2011M bersamaan 1432H kepada semua umat Islam.

Setiap tahun pelbagai pihak akan mengadakan pelbagai majlis dan sambutan bagi meraikan tarikh tersebut.Sudah pasti kawan2 semua mengetahui pelbagai perkara mengenai Rasullullah SAW dan panduan yang telah disampaikan kepada kita sejak kecil hingga dewasa..Walaubagaimanapun aku masih ingin berkongsi beberapa kelebihan yang dimiliki oleh Nabi Muhammad SAW.

Menurut Jabir RA, Rasulullah pernah berkata yang ertinya: “Aku telah diberikan 5 perkara yang tidak seorang pun daripada para nabi sebelumku diberikan, iaitu:

  • Aku dibantu dengan daya menakutkan musuh sejauh perjalanan sebulan.
  • Diuntukkan bagiku bumi ini, dimana-mana sahaja boleh dijadikan tempat bersujud dan keadaannya suci. Maka sebarang umatku yang telah datang kepadanya waktu sembahyang, hendaklan tampil sembahyang.
  • Dihalalkan harta rampasan perang bagiku dan tidak halal bagi seorang pun sebelumku.
  • Aku diberi kuasa untuk beri syafaat.
  • Setiap nabi dibangkitkan untuk menyeru kaumnya sahaja, tapi aku dibangkitkan untuk menyeru seluruh manusia.”

Begitulah kelebihan Rasullullah SAW yang telah diberikan oleh Allah s.w.t. jika dibandingkan dengan rasul dan nabi sebelum beliau.Sebagai umat baginda sewajarnya kita sama2 bukan sekadar meraikan malah mengingati dan mencontohi perjuangan Rasullullah menegakkan agama suci ini..Ingat lah betapa kasih dan sayangnya baginda kepada kita semua sehinggakan ke akhir hayat baginda....mulut baginda tetap menyebut 'umatku...umatku...umatku..'


* ambil lah ilmu walau sedikit sebagai panduan untuk kehidupan kita bersama...Wallahualam




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...