Sabtu, 5 Februari 2011

Percutian Pangkor







Cuti tahun Baru Cina 2011....maka bermula la satu lagi misi iaitu Pangkor Trip bersama keluarga aku dan keluarga kakak ipar aku.Perancangan yang secara tidak dirancang ini dibuat tidak sampai sebulan walaupun misi tersebut sudah ada dalam kepala aku dari tahun lepas lagi....Janji memang sudah berjanji tapi nak melaksanakan itu adalah satu masalah yang amat2 susah untuk diaplikasikan...ewahhh.....walaupun aku sendiri sudah hampir 10 kali ke pulau tersebut namun dek kerana ingin memenuhi hasrat orang aku gagahkan jua berusaha untuk merealisasikan misi tersebut...akhirnya tanggal 3 hingga 5 februari baru ini kami semua seramai 9 delegasi berada di pangkor atau lebih tepatnya di Teluk Nipah....

Urusan tempahan Chalet sudah aku selesaikan kira 3 minggu sebelum ke pangkor. Alhamdulillah hajat aku untuk mendapat chalet yang berhampiran dengan laut dan tempat makan tercapai juga.Walaupun berkali2 aku menelefon chalet2 yang lain...semuanyer penuh di 'book' oleh pelancong2 yang ingin ke pulau tersebut pada waktu cuti raya cina...akhirnye aku dapat juga menginap di Horizon Inn teluk Nipah...dan bilik yang aku ambil betul2 mengadap ke pantai teluk tersebut....namun demikian bilik yang mengadap ke pantai itu telah aku 'adiahkan' kepada keluarga kak ipar ku kerana hajat mereka nak melihat keindahan pantai....lagipun aku sudah banyak kali kesana...jadi bagilah peluang pada mereka pulak....(ayat sedapkan ati).....hehehe

Waktu cuti raya cina ni memang ramai betul pelancong yang pergi ke pulau tersebut...feri yang aku naiki (aku sampai jam 9 pagi) dan feri2 yang sebelumnyer penuh dinaiki oleh orang ramai yang ingin melancong ke pulau tersebut...sampai saja ke pulau...maka berebut2 la orang nak mengambil teksi awal supaya tidak kelam kabut...aku yang sudah beberapa kali ke pulau tersebut awal2 lagi sudah menghubungi seorang pakcik yang bawa teksi warna pink tu...hehehe...aku kenal pakcik ni waktu pergi ke sana lama dahulu...Alhamdulillah pakcik ni masih mengingati aku..walaupun sudah beberapa tahun aku tak kesana....perjalanan dari jeti pangkor ke teluk nipah mengambil jarak sejauh lebih kurang 6 km sahaja dan masa yang diambil adalah sekitar 10 ke 15 minit...bayaran yang dikenakan pula adalah RM 20 satu van....kadar waktu cuti kot....




Sampai sahaja ke teluk nipah sudah ramai pelancong yang mandi manda di pantai dan ada juga yang mundar mandir mencari penginapan...ni mungkin kes yang datang bertawakal aje lah tu untuk mencari chalet/bilik...untung sabut timbul untung batu tenggelam,......dan aku pasti akan ada yang terpaksa pulang ke lumut kerana chalet2 sekitar teluk nipah sudah abes di booking orang ramai...syukur aku sudah uruskan awal2...selamat....aku dan keluarga kak ipar aku menginap disini....



Tu bilik kak ipar aku...aku nyer bilik belakang

chalet ni bagi aku okla..kemudahan semua cukup..dan yang pasti chalet ni betul2 mengadap ke pantai....Hari pertama berada di pulau ni aktiviti yang dijalankan adalah mandi manda tak hengat punyer...hehehe..aku rasa kulit aku pun dah bertukar menjadi 'terlalu kurang cerah'....toner kulit sudah bertukar....hahaha....apa tidaknya mandi sepanjang petang sampai abis kulit2 kecut dan kering dek penangan air masin....sudah la waktu ni matahari memancar dengan teriknya...anak aku dan anak2 kak ipar aku pula berguling2 dengan pasir sampai pasir pun penuh atas kepala..susah mau di hilangkan......

teluk nipah diwaktu pagi


bermain pasir

Hari kedua di pulau pangkor aktiviti yang dijalankan pada sebelah pagi adalah pusing pulau....aku menyewa teksi pink@ikon pulau pangkor tu dan kami dibawa pusing2 sekitar pulau, antara tempat yang dilawati adalah kilang memproses dan menjual hasil laut...beli juga la barang2 tu dalam 2 ke 3 peket....aku sebenarnya tak berapa makan makanan ni...tapi demi untuk dibuat ole2 beli la juga....selepas melawat kilang tu kami dibawa pula ke tokong fo ling kong..melawat kesini antara aktiviti yang perlu untuk pelacong2 yang datang...istimewanya adalah dekorasi dan seni taman nyer yang agak unik...disini ada kolam ikan yang menempatkan ikan arapaima gigas (spesis ikan air tawar terbesar didunia)...ada kolam kura2 dan yang uniknyer ada mini/model tembok besar china yang dibina tak salah aku pada tahun 1987.so bergambar sakan la disini....

tokong fo ling kuan


sama seperti diatas

Selepas tu kami dibawa pula ke tempat bersejarah iaitu runtuhan kota belanda...tempat penjajah belanda menyimpan bijih timah yang dilombong sekitar perak pada sekitar kurun 1700 sehingga 1800an dan kota ini dimusnahkan sebelum kerajaan perak membaiki nyer semula dan dijadikan kawasan pelancongan untuk pelancong2..sekurang2 pada yang tidak suka subjek sejarah masa sekolah menengah boleh la menjengah dan mengetahui tentang sejarah negeri perak ni...pangkor juge terkenal dengan perjanjian pangkor pada tahun 1874 antara kerajaan perak dan inggeris...(semak semula bukun teks sejarah)..habis pusing pulau kami pun pulang ke chalet untuk berehat dan seterusnye melakukan aktiviti.....

Kota belanda

Waktu petang pula kami berkayak...main jet ski....menaiki banana boat....dan akhirnya kami semua menaiki bot pusing pulau..pemandu bot yang kami sewa tu pada pandangan aku masih muda lagi mungkin umur sekitar 17 ke 20 tahun saja....ramah dan suke bercerita dan yang paling best dia speedkan bot tu pada kelajuan yang maha mengecut dan menakutkan anak aku..aku ulang anak aku yer..bukan bapa nyer...hahaha....sampai menangis nak balik rumah....terpaksa la aku memujuk nyer....mujur ok....antara pulau yang di lihati dan di pusingi adalah pulau mentangor (ye kot), monkey bay, teluk ketapang dan coral island@pulau giam....


snokelling




Lepas pusing pulau kami snokelling kat coral island tu...aku snokelling gak la...ikan dan batu karang tu memang ada tapi tak sebanyak dan secantik masa pertama kali aku datang beberapa tahun dulu..dah terlalu banyak pencemaran yang terjadi...karang2 dah rosak dan ikan pun dah tak banyak lagi...aku khuatir suatu hari nanti orang akan snokelling semata2 nak tengok pasir dalam laut saje la agaknyer...sampah sarap semakin banyak...pelancong pulak tak reti2 nak menjaga khazanah yang kita ada tu....mentaliti tu kadang2 memang susah nak diubahkan (camana nak buat?)....ok la berbalik pada cite snokelling tu...apa yang dapat aku lihat masa snokelling tu adalah gamat..ha memang banyak, besar2 pulak tu...hehe..

kami berada dan ber'snokelling' kat pulau tu sampai lewat petang...balik ke  chalet dan selepas makan malam apa lagi...masa untuk beradu..penat memang tak hengat.....zzzzzzzzzzzzzzzzzz

senja di teluk nipah

senja di teluk nipah


Sabtu pagi.......'Selamat Tinggal Pangkor".......aku akan datang lagi.....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...