Selasa, 1 Februari 2011

Pesan Rasullullah SAW Berkenaan Amalan Pemakanan

Assalamualaikum WBT




menyelerakan....pilihan yang banyak....nyam nyam nyam


Rupa-rupanya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan sehari2an, kita tak boleh main bedal aje?tengok menyelerakan aje balun tak ingat (aku pun sama daaa)....oleh sebab kerana amalan pemakanan kita macam itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti.. Jadi aku ingin berkongsi ilmu ini untuk diriku dan juga untuk kawan2 yang membaca blog aku ni....Ilmu yang bermanfaat apabila diamalkan akan memperolehi pahala....jadi berkongsi2 la kita ilmu yang ada...Insyaallah berkat....Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya. Ini pun adalah diet dan amalan pemakanan Rasullulah SAW kita juga...jadi sepatutnya kita sebagai umat/pengikutnya mengikuti amalan junjungan kita ni..
Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? (patut le aku tak mau nyer kurus2 macam dulu...rupenyer amalan pemakanan diri sendiri pun tak betul....)....Insyaallah pasni aku akan cuba pastikan amalan pemakanan Rasullullah ni akan menjadi amalan aku pulak....kalau bukan sepenuhnyer sekurang2nyer aku ikut mana yang aku mampu...mudah2an....(kuatkan semangat ni)....aku nak kembali slim seperti dulu.....hahahaha....Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Garenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan...cubalah
  • Jangan makan SUSU + DAGING
  • Jangan makan DAGING + IKAN
  • Jangan makan IKAN + SUSU
  • Jangan makan AYAM + SUSU
  • Jangan makan IKAN + TELUR
  • Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
  • Jangan makan SUSU + CUKA
  • Jangan makan BUAH + SUSU Contoh :- KOKTEL
JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Nampak memanglah pelik dan kita mesti tertanya2 kan.... tapi, kalau tak percaya… kawan-kawan cubala… kesannya takdelah dalam jangka masa terdekat nie….ianya berkesan bila kita sudah tua/dewasa nanti...Insyaallah...

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi tindakan balas biokimia yang mana penghasilannyer boleh merosakkan usus kita.

Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan berikut:-
  • Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
  • Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
  • Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.
  • Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari (bukan dikulum2 jari tu)... Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) 
* sumber web agama Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...