ReviewMe

Isnin, 12 September 2011

Trivia Pengetahuan Am - ' Pintu Langit '

Photobucket

Salam


Wilayah Zhanjiajie, Wilayah Hunan , China menyimpan suatu panorama alam yang sangat menakjubkan yang digelar ‘Pintu Langit’. Ia ialah merupakan sebuah lubang raksasa di atas puncak gunung Tianmen.’Pintu langit’ ini berukuran ketinggian 131.5 meter, selebar 57 meter dan sedalaman 60 meter. Mulut pintu ini menembus puncak gunung, sehingga nampak seperti lubang raksasa yang indah. Kawasan yang dibuka pada tahun 2001 ini, kini mulai dibuka untuk pelancong asing.


Photobucket

Untuk menuju lokasi tersebut ialah menggunakan kereta kabel sejauh 7.3 kilometer yang ditempuh lebih kurang setengah jam perjalanan.

Photobucket

Di perjalanan para pelancong akan melalui deretan pegunungan yang bersalji pada musim sejuk namun sebelumnya, akan melalui perkampungan penduduk dengan hamparan sawah dan kebun yang begitu luas.

Photobucket

Untuk sampai ke lubang Pintu Langit itu juga terpaksa menaiki puluhan ribu anak tangga di lereng-lereng pergunungan yang curam.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Selain itu, masa ini juga sudah selesai dibangunkan jalan raya baru yang mendekati puncak. Namun pada musim sejuk jalan tersebut dilarang untuk dilalui.

Photobucket

* Sungguh indah ciptaan Allah SWT...adakah kita bersyukur?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...