Khamis, 6 Oktober 2011

Bajet 2012...Harapan Dan Jangkaan


Salam

Esok 7 Oktober 2011 akan dibentangkan oleh PM Bajet 2012 yang dinanti2kan oleh semua rakyat Malaysia khususnya. Tidak terkecuali aku sebagai rakyat marhaen di bumi bertuah ini.

Dan dalam setiap pemikiran rakyat pasti akan bermain segala macam kemungkinan akan pengumuman bajet yang akan dibentangkan di parlimen esok.

Apa harapan rakyat yang dibawah? sudah pasti mereka akan menjangkakan kerajaan dapat melakukan sesuatu untuk menampung kos sara hidup yang tinggi. Tidak kira dari segi apa sekalipun agar segala permasalahan yang membelenggu ketika ini setidak2nya dapat di kurangkan.

Bagi golongan pertengahan pulak, sudah semestinya mereka menjangkakan kerajaan akan dapat menyediakan sesuatu agar kehidupan selesa yang mereka nikmati ketika ini akan lebih dinikmati pada masa akan datang.

Bagi golongan elit pulak, tidak lain dan tidak bukan sudah pastinya bajet kali ini mereka mahukan kantung mereka dapat dipenuhi lagi untuk menjamin kelangsungan hidup mewah yang dinikmati ketika ini, tidak kira bagaimana cara sekalipun kerajaan ingin laksanakan yang pasti mereka tidak akan mengalami dan merasai masalah yang dihadapi oleh golongan bawahan. Apa yang dihajati pasti akan diperolehi.

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, sudah kedengaran beberapa jangkaan bajet 2012 kali ini yang antara lain menjangkakan....

Kakitangan kerajaan akan mendapat bonus ataupun kenaikan gaji diantara 30% - 40%...mudah2an betul la....namun begitu kemungkinan kalau berita ini benar akan ada elaun2 yang akan di hapuskan.....hehe....

Selain itu cukai rokok akan dinaikkan lagi, berapa persen pula kenaikannya tak la dapat diramalkan....teruk la kepada perokok tegar...namun aku faham walau bagaimana naik pun...usaha ke arah penghisapan rokok tetap akan dilaksanakan...hahaha

Aku juga berharap kerajaan dapat menyerap kos kenaikan harga barang pada ketika ini yang kadangkala tidak dapat diterima terutamanya oleh golongan macam aku ni...duit yang dibawa ke pasar kadangkala tidak dipastikan kearah mana perginya...habis dan selesai dengan begitu segera....

Mungkin ada lagi yang berlegar di kepala masing2..namun apa sekalipun kita tunggu sahaja pembentangan pada hari esok..diharap segala spekulasi yang didengari ada juga benarnya...

Yang pasti bile menerima berita gembira bersyukurlah kepada Allah dan berterima kasihlah kepada yang memberi, andai berita sebaliknya, mungkin kali ini bukan rezeki kita.

Apa yang tetap dan pasti akan berlaku, walau bagaimana sekalipun bunyi pembentangan esok..ada satu puak yang tidak akan boleh menerima dengan lapang dada, kerana bagi mereka segala yang kerajaan akan laksanakan, semuanya tidak betul dan menyusahkan rakyat. 

Sedaya upaya mereka akan segera mengelirukan pemikiran rakyat dengan dakyah dan tohmahan yang mereka rekayasa kan...hanya mereka sahaja yang bijak, betul, pandai, telus, adil dan hebat dalam segala hal...siapa lagi kalu bukan puak2 Pakatan Kalut tu....hehehehe

* Tunggu sahaja esok Jumaat 7 Oktober 2011



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...