Selasa, 4 Oktober 2011

Banyak Duit Deme Yer...Bajet Bayangan Puak PR.....

Salam

Di bawah ini aku paparkan bajet bayangan yang dibentangkan geng PR oleh 'pemimpin anugerah tuhan'...sama2 kita baca dan nilaikan...

1- Perdana Menteri PR tidak akan juga menjawat jawatan Menteri Kewangan.



2- Defisit negara pimpinan UMNO mencecah 6% bagi tahun 2011 tersimpang dari janji Najib untuk kurangkan ke kadar 5.2%.



3- Cadangan pemotongan belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM 10 bilion dan kembali kepada Kementerian lain.



4- Lesen import AP akan dibuat secara lelongan dengan jangkaan menambah hasil negara RM1.2 bilion.



5- Pembangunan wilayah terutama pembinaan infra termasuk lebuhraya yang menghubungi Sabah dan Sarawak.


6- Akta Universiti dan Kolej Universiti di Mansuhkan. Mahasiswa akan bebas dari cengkaman dan kekangan.


7- Elaun penjagaan anak sebanyak RM1000 setahun untuk ibu2 yang layak, dipadan dengan pelaburan, bina pusat penjagaan anak2


8- Kembalikan cukai2 eksais & duti yg dibatal PM atas barang2 mewah (beg2 mewah dll)


9- Pengumuman pengenalan gaji minima pd RM1,100 yg juga melibatkn kenaikan gaji k/tgn awam m'ikut tangga gaji.



10- Sasar defisit 4.4% daripada KDNK dan dividen Petronas diunjur pada RM26 billion setahun.



11- Umumkan pemberian lesen lesen teksi secara terus kepada pemandu pemandu teksi dan batalkan sistem konsesi ala BN.


12- Pembayaran elaun pendidik sebanyak RM 500 sebulan.


* peruntukan RM 220 billion tu..


senyum ajelah....hehe

Hari Jumaat ni kita tunggu pulak bajet yang akan dibentangkan oleh PM. Macamane pulak bentuk dan nilaian nya...

Aku nak komen tentang perkara ni, cuma maaflah aku tidak arif untuk memberikan pandangan dari sudut ekonomi negara secara realiti. 

Sekadar pandangan aku sebagai rakyat biasa.....

Kenapa ia dibentangkan lebih awal dari pihak kerajaan, ini pun kita kena tengok juga sebab, punca dan taktiknyer...

Apa yang boleh aku nyatakan, seolah2 mereka cuba mencuri perhatian rakyat dengan bajet bayangan ini sebelum kerajaan membentangkan bajet mereka pada Jumaat ini.

Dari segi yang lain pula, ini juga menampakkan yang geng2 PR mengharapkan bajet yang dibentangkan oleh kerajaan setidak2nya sama dan menyamai bajet bayangan mereka ni.

Sekaligus mendapat sasaran dan input untuk digunapakai bagi membuat dakyah dan sentimen kepada rakyat...macam laba politik la....hehehe..politik 'pemimpin anugerah tuhan'...sudah boleh di baca...

* ada mata lihat, ada mulut cakap, ada akal fikir2kan....




2 ulasan:

  1. salam budak sungkai,

    macam mana nak kontek bro? boleh bagi saya email x?

    BalasPadam
  2. wsalam bro

    dah letak kat email bro dah...tp takpe saya anta lagi ni email...aghastayie79@gmail.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...