Ahad, 30 Januari 2011

Lepek Keras

Baru sampai dari kampung....Hujan yang turun bagaikan mutiara. Begitu antara bait lagu Allahyarham Dato Sudirman. Harini sepanjang hari hujan turun membasahi bumi Allah dan menjadikan suasana suram aje....Cuaca macam ni memang menjadikan mata mengantuk sahaja. Tambahan pula hujan turun. Perut pun apa lagi asyik berdendang minta diisikan sesuatu.

Aku teringat semasa kecil dahulu pada waktu musim hujan emak aku selalu membuat lepek keras...selalunyer awal pagi ataupun waktu petang...Kome tau ke macam mane rupanyer kuih lepek ni?kalau anak jati perak ni mungkin deme2 tau rupenyer macamane...Bentuknya macam capati tetapi agak sedikit keras. Cara buatnya pun macam capati. Tepung gandum dibancuh dengan air garam.


lebih kurang gini le rupenyer lepek keras tu


Setelah itu diuli dan di lenyeknya dengan meggunakan botol kaca takpun kayu pengelek....kadang botol kicap pun boleh....maka adunan tadi tu pun dilenyek sehingga nipis. Kemudian diletakkan di atas kuali sehingga masak. lagi garing lagi sedap....cuma jangan sampai hangus udah...len pulak rasanyer...hehe...Kemudian diangkat dan di makan panas-panas...

Ia perlu di makan-makan panas-panas. Kalau dah sejuk agak kurang "kick". Kemudian di makan dengan sambal tumis, perghhhh memang sedap. Selalunya sambil emak aku masak, aku ngan adik beradik lain akan makan lepek keras yang sudah di masak sebelum itu. Kadang-kadang belum sempat masak lepek keras yang seterusnya, lepek keras yang sudah dimasak sebelum itu sudah licin di makan.

Namun makanan seperti ini hanya sedap di makan dalam suasana sejuk. Tak sedar kadang-kadang sampai 2-3 keping boleh dimakan sorang. Bestnya lepek keras ni. Ayah aku lagi best kadang-kadang makan dengan sambal tumis petai atau kadang-kadang makan dengan petai mentah dan ikan masin.along aku pun sama...kadang2 dengan sambal tempoyak pun dia bedal....lagi sodap katanyer....heheheh

Lama dah tak rasa lepek keras...alih2 balik kampung semalam mak buatkan....sedapnyer...tima kasih mak!!!!....Rindu pada masakan tu ilang bile mak hidangkan awal pagi tadi....dan malam ni pada ketika tangan aku menaip bait2 pada blog aku ni....teringin lagi kat lepek keras tu.....maklumlah musim-musim cuaca sejuk dan hujan ni. Memang rindu serindu-rindunya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...