Khamis, 5 Mei 2011

Tak Dipercayai Langsung....'Mengapa Orang Kita Suka Bergaduh'?

Assalamualaikum WBT

sudah lebih seminggu aku tak update blog aku ni...bukan apa dalam masa terdekat ini banyak tugasan yang aku kena bereskan....jadi masa yang agak terhad membataskan aku untuk mengemaskini blog aku ini...jadi hari ini ada kelapangan masa, boleh juga aku mencoretkan sedikit sebanyak maklumat dan informasi sebagai panduan hidup aku sendiri dalam meniti hari2 mendatang...kepada kawan2 yang sudi mengunjungi dan membaca nukilan dalam blog aku ini...ucapan terima kasih aku lontarkan...


entry aku hari ini berkisar kepada 'mengapa orang kita suka bergaduh'. Apa faedahnya atau apa yang kita dapat. Seronok juga aku mendengar wartawan indonesia bercakap dalam buletin utama tadi katanya. Pulau pinang hancur batam hancur, Kuala lumpur hancur jakarta hancur.

Betul katanya itu apa faedah negara serumpun bergaduh. Yang tepuk tangan negara pulau yang kecil tersebut hanya sebesar setengah Negeri Melaka. Memang dia suka tengok kita bergaduh. Lagi kuat kita bergaduh lagi mereka akan seronok.

Di dalam negara pun sama orang lain bergaduh main-main. Kita bergaduh betul-betul. Siapa yang rugi. Orang kita yang rugi. Opsssss jangan cakap macam tu nanti dikatakan perkauman. Orang lain bercakap tak pa. Kita semua tak boleh dianggap perkauman. Siapa yang rugi sekali lagi orang kita yang rugi.

Mereka yang naik roket bukan main seronok tengok orang kita bergaduh. Apa yang aku perhatikan segala-gala isu nak di bangkang. Yang melibatkan kepentingan orang kita patutnya sama-samalah kita pertahankan.

Semuanya nak dibagi,dibuka dan didedahkan. Sama rata sama rasa. Kalau orang yang naik roket memerintah adakah dia akan buat begitu?. Minta maaf la. Sampai kan Chin peng nak balik malaysia orang kita nak sokong. Lantak dia la, ini tanah dan air kita. Aku takut tanah dan air kita hanya tinggal Kelantan dan Terengganu sahaja pada masa akan datang. Minta maaf lah aku amat tak percaya dengan orang naik roket ni.

Aku sayangkan negara ini, aku sayang orang kita, aku sayangkan Malaysia. Kalau beginilah sikap orang kita yang bergaduh sesama sendiri maka tidak mustahil rasanya macam tak lama dah bumi dipijak milik orang.

Projek tanjong sudah berjaya. Kini misi mereka lebih besar apabila mensasarkan negara bertuah ini. Kalau sudah terlepas mampukah kita mendapatkannya semula. Mereka ada mentor kanan di pulau kecil yang berpengalaman memusnah kuasa orang kita. Tidak mustahil cara yang sama akan dipraktikkan di sini.

Kalau kita tidak bersatu dan masih bertelagah , jawabnya PRU ke-13 kita akan berputih mata mungkin juga berputih tulang. Lupakan perselisihan yang kecil-kecil, kerajaan bantulah negeri orang kita walaupun berlainan ideologi. Aku nak sangat tengok orang kita kembali bersatu.

Jangan pula diletakkan apa-apa syarat. Buatlah dengan ikhlas. Nescaya kebebasan dan keamanan negara akan terus mampu dipertahankan. Hanya negara ini yang kita ada. Orang roket ada negara mereka. Inilah sahaja yang kita ada. Andai kata kuasa politik beralih pada tangan orang roket maka tak tau nak cakap apa.

Berilah apa jua hujah dan fakta. Lambakkan 1000 kebaikan mereka aku tetap sangsi dengan orang roket.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...