ReviewMe

Khamis, 2 Jun 2011

Dejavu - Pernah tak Alami Situasi Begini?

Salam
https://sites.google.com/site/yupazq/gambar/deja-vu.jpg
Petang tadi sewaktu aku keluar dari kereta di suatu lokasi di Taiping, entah kenapa aku dapat rasakan situasi yang aku alami waktu itu seperti pernah aku alami sebelum ini dan situasi itu betul2 seperti pernah aku lakukan pada waktu dahulu cume pada masa, tahun dan waktu nyer aku tidak pasti...lantas aku teringat pada satu dokumentari yang pernah aku lihat di kaca televisyen suatu ketika dulu yang menerangkan situasi yang dinamakan DEJAVU....

Apa itu Dejavu? Deja vu, yang asal katanya diambil dari Bahasa Perancis, bermaksud suatu perasaan ketika seseorang mengalami sesuatu yang pernah terjadi sebelumnya. Sesetengah saintis dan ahli psikologi menyatakan situasi itu dengan gangguan pada saraf otak (yang pasti  bukan masalah mental) dan ada juga yang mengaitkannya dengan kehidupan lain di masa lalu (dalam Islam perkara ini tidak boleh diterimapakai). 

Beberapa Jenis Deja vu

Deja Senti: perasaan ini merujuk pada sesuatu "yang sudah dirasakan". Hal itu merupakan fenomena dalam jiwa dan perasaan seseorang yang meyakini bahawa sesuatu yang telah dirasakan di masa lalu itu sangat serupa dengan apa yang dirasakan saat ini. Perasaan pada kedua pengalaman tersebut membuat seseorang merasa bahawa dia telah merasakan hal yang sama di masa lalu.

Deja Vecu: suatu perasaan dimana segala sesuatu yang sedang terjadi itu sama dengan apa yang terjadi sebelumnya ia diistilahkan sebagai Deja vecu. Seseorang yang mengalami perasaan Deja vecu menyatakan telah mengetahui apa yang sedikit lagi akan terjadi dan kadang kala merasa telah mengingat hal tersebut.

Deja Visite: Bentuk Deja vu ini merupakan suatu perasaan pernah mengunjungi suatu tempat yang benar-benar baru. Seseorang yang mengalami bentuk Deja vu ini memiliki pengetahuan tentang sebuah tempat yang belum dikunjungi. 

Adakah kawan2 pernah mengalami salah satu dari kejadian dan situasi seperti yang digambarkan...kalau pernah maknanyer itu lah situasi yang dinamakan Dejavu...

Aku cuba mencari penjelasan perkara ini dari sudut pandang Islam, tapi tidak menemui jawapan. Insyaallah kalau ada kesempatan aku akan cuba bertanya pada yang arif mengenai persoalan ini...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...