Khamis, 23 Jun 2011

Trivia Pengetahuan Am - Nama Tempat Unik Di Malaysia

Salam

Petang ni aku nak kongsikan nama2 tempat unik dan pelik yang wujud di bumi tercinta Malaysia. Setiap tempat pasti mempunyai namanya tersendiri, bagaimana mendapat nama dan kenapa dinamakan demikian itu kita kena kaji lebih mendalam. Keunikan yang begini wujud di segenap pelusuk dunia, itulah yang dinamakan kepelbagaian. Kadang2 kita akan tertawa sendiri bile terbaca nama2 tempat yang pelik bunyinya..

Mungkin ada banyak lagi yang aku tak nyatakan di sini. Buat masa ni, ini sahajalah nama2 tempat yang aku dapatkan. Kalau ada2 tambahan tu sudi2kan lah berkongsi...hehe

Negeri Sembilan
1 Jalan Dato' Siamang Gagap
2 Kampung Penajis
3 Batang Benar
4 Kampung Jambu Lapan
5 Bongek

Perlis
1 Bongor Kudong
2 Utan Aji
3 Cuping
4 Betis Patah
5 Tambun Tulang
6 Kampung Y ( kenapa? )
7 Marhom Kayang
8 Simpang Empat Kangkung
SARAWAK
1 Kampung Wireless
2 Tanjung Bekakap
3 Bawang Assan
4 Kampung Buangsiol
SELANGOR

1 Batang Berjuntai
2 Bagan Tengkorak
3 Sabak Bernam
  • Tebok Pulai
  • Tebok Berihun
  • Tebok Perenggan
  • Tebok Mufrad
  • Tebok Marjan
JOHOR
1 Gelang Patah
2 Pasir Gudang 3 Batu Pahat
4 Kluang
5 Kampung Temu Jodoh.
6 Kampung Seri Bunian
7 Tongkang Pecah
8 Gunung Lambak
9 Kampung Ponorogo
10 Parit Botak
11 Parit Sonto
12 Kampung Puteri Menangis
13 Sedenak
14 Felda Air Tawar
PAHANG
1 Janda Baik
2 Felda New Zealand
3 Dada Kering
4 Che Nor
5 Jangka Batu 13
6 Lubuk Paku
7 Kampung Temin
8 Bangau
SABAH
1 Menggatal
2 Kampung Baru Jumpa
3 Felda Icebox
4 Merotai
KEDAH
1 Tikam Batu
2 Megat Dewa 3 Padang Cicak
4 Permatang Kerat Telunjuk
5 Sungai Derhaka

6 Kampung Telekong
7 Ulu Melaka (langkawi)
8 Gurun
9 Baling
10 Kampung Namek (adakah penduduk2 asal kampung tu adalah org planet namek?-Dragon Ball )
11 Kampung Tengkorak Batu
12 Bukit Kayu Hitam
13 Anak Bukit

14 Gajah Mati
15 Pokok sena
PERAK
1 Parit
2 Dinding
3 Lumut
4 Titi Serong
5 Menglembu
6 Papan
7 Pusing
8 Mambang Di Awan
9 Kampung Tempe
10 Kampung Batang Bergedik
11 Hutan Melintang
12 Bota
13 Lahat
14 Teluk Intan

15 pasir Berdamar
16 Batu Gajah
17 Kampung Gajah
18 Slim River
19 Durian Sebatang
20 Batak Rabik
21 Larut Tin
22 Changkat Tin
KELANTAN
1 Kg Pak Badul
2 Kg Palekbang
3 Tumpat
4 Kg Pauh Butut
5 Kg Pasir Lalat
6 Sg Satan
7 Pengkalan Kubu
8 Kg Pintu Geng
9 Kg Bunohan
10 Kg. Lawa
11 Gertak Lembu
12 Gertak Serong
13 Kg Pek
PENANG
1 Jarak Atas
2 Balik Pulau
3 Gertak Sanggul
4 Kg Seronok
TERENGGANU
1 Kg Alor Terbo
2 Kg Wad Sembilan
3 Kg Batu Rakit
4 Kg Imam Lapar
5 Kg Nasi Dingin
6 Kg Gong Badak
7 Kg Gong Pak Jin
8 Kg Pasir Panjang
9 Kg Padang Hangus
10 Kg Fakir
11 Kg Kuala Ping
12 Sungai Derhaka (kedah pon ad jgk)
13 Kg Langgar
14 Kg Lapan Kotak
15 Kg Cacar
16 Lorong Surau
17 Kg Jerung
18 Kg Bawah Atas Tol
19 Chukai
20 Kg Telaga Batin
21 Kg bogel (cube kalau orang tnye.. kamu nak g mane...nak g bogel...haha)
MELAKA
1 Batang Tiga
2 Pulau Besar
3 Tanjung Bidara
4 Bukit Piatu
5 Bukit Beruang
6 Air Keroh
7 Alor Gajah
8 Semabok
9 Durian Tunggal
10 Durian Daun
11 Bukit Senjuang
12 Ujong Pasir
13 Ayer leleh
14 Kampung Jawa
15 Batang Melaka



* Banyak lagi nama2 tempat yang unik dan pelik di Malaysia ini. Nanti aku letakkan juga nama2 tempat yang pelik di dunia pulak...adios








1 ulasan:

  1. name berasaskan batang tu yg banyak , taktau nape . . hahaha !! XD

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...